Дидактичні ігри на уроках
української мови та літературного читання для дітей з особливими освітніми потребами
На уроках
української мови слід використовувати ігри для загального і мовленнєвого
розвитку учнів. Ці ігри грунтуються на мовному матеріалі, але мають на меті не
лише мовний, а й загальний розвиток учнів, зокрема розвиток їх пам'яті,
уваги, кмітливості, вміння класифікувати предмети, порівнювати
їх, диференціювати. Ігри, подібні до таких, як «Що змінилось?», «Чарівний мішок»,
можуть бути
використані не тільки на уроках української мови, а й на інших.
Гра «Незнайко»
Один учень читає, а інший —
виправляє допущені помилки.
Гра «Вовк і заєць»
Один учень починає читати текст,
другий — вступає після того, як
перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.
Гра «Ми віримо і не віримо»
Учитель читає речення з тексту, зробивши помилку в
слові. Діти знаходять це речення, говорять: «Ми віримо» або «Ми не віримо» і
читають це речення.
Гра «Інтерв'ю»
Тема інтерв'ю може бути різною, учні — кореспонденти і
респонденти. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє
результати роботи, обмінюються своїми ідеями та аргументами з усім класом.
Гра «Земля — небо»
За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і
читають текст. За командою «Небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи
вказівки від тексту. Знову — «Земля» — учні очима знаходять, де вони завершили
читати.
Гра «Дощик»
(Діти читають вголос.)
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ перестав (читання припиняється).
Гра «Хвилі»
Ця гра схожа на попередню, але дещо відрізняється. Учитель задає «тон і темп» гри. Текст читається так, як хвиля
прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно —
тихіше — тихо — голосніше і т. д.
Гра «Бджілки»
Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму
темпі.
Гра «Рибки»
Мовчазне читання учнями тексту, кожен — у своєму
темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.
Гра «Губи на замку»
Те саме мовчазне читання, але ворушити губами
заборонено.
Гра «Засічка — кидок»
За командою «Кидок» усі діти починають читати
напівголосно текст. За командою «Засічка» — зупиняються й олівцем відмічають
останнє прочитане ними слово. Цей самий текст таким же чином читають ще раз
(але не більше трьох разів). При повторному читанні діти переконуються, що
прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм
необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати
поліпшуються.
Гра «Відшукай речення за початком»
Учитель читає речення, зупиняючись, учні знаходять і
дочитують його.
Гра «Знайди помилку»
Учитель читає вірш, припускаючись помилок. учні уважно
слухають і виправляють.
Гра «Сніжинка»
Залежно від пори року («Квіточка», «Листочок») читає
той учень, на парту якого впала сніжинка (квіточка, листочок).
Гра «Не перерви ланцюжок»
Діти одне за одним читають по одному реченню (можна по
одному слову, строфі) текст. Усі мають слідкувати, щоб ланцюжок не перервався.
Гра «Хто краще?»
Конкурсне читання вірша, оповідання. Читання у парах.
Гра «Буксир»
Створюється пара з «сильнішого» учня і «слабшого». «Сильніший»
учень «веде» у читанні, а «слабший» — намагається досягти темпу читання «сильнішого»
учня.
Гра «Луна»
«Сильніший» учень читає речення, а «слабший» — читає
це речення після прослуховування.
Гра «Котик і Мишка»
Ця гра дуже ефективна під час роботи над
удосконаленням навичок швидкого читання.
Першою починає читати «Мишка». Коли вона прочитає
декілька слів або 1 речення, починає читати «Котик». Він намагається наздогнати
«Мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те ж.
Гра «Лото»
лас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує
однакові картки. Перша група карток містить прізвища авторів, друга група
карток — назви творів, третя — фрагменти з творів.
Завдання: вибрати із загальної кількості карток ті, що
стосуються одного автора. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає
завдання.
Гра «Чарівна лотерея»
Для проведення гри клас поділяється на 4 команди.
Кожна команда отримує однакові картки, на яких записані ключові слова з певного
твору.
Завдання: швидко прочитати слова, визначити назву
твору та автора слів. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає
завдання.
бились поживились
розумні а дурні
(«Дурні бились, а розумні поживились». Слова належать
курці.)
Гра «Шифрувальники»
Для проведення гри клас поділяємо на 4 команди. Кожна
команда отримує картку з однаковим завданням.
Завдання: у кожному рядку знайти «зайву» літеру.
Скласти всі «зайві» літери з кожного рядка і прочитати назву твору. Вказати
автора твору. Перемагає та команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
ООООООООЯОООООООООО
ВВВБВВВВВВВВВВВВВВВВВ
ИИИИЛИИИИИИИИИИИИИИИ
ДУДДДДДДДДДДДДДДДДДДД
ТТТТКТТТТТТТТТТТТТТТТТТТ
АООООООООООООООООООО
(А. Малишко «Яблука».)
Ігри на уроках української мови
Немає коментарів:
Дописати коментар